Saturday, May 3, 2008

Moga Tak Banjir Lagi


Kenapa kami takut hujan lebat turun?

Pihak pentadbir, guru-guru, murid-murid dan kakitangan sekolah ini seringkali dilanda perasaan bimbang setiap kali hujan lebat turun. Kenapa ? Kalau hujan lebat turun, maka air dari sungai berdekatan akan melimpah masuk ke pejabat, bilik Guru Besar, bilik guru, kelas-kelas dan seluruh kawasan sekolah. Air bercampur lumpur akan memasuki dan mengotorkan seluruh bangunan sekolah. Pada bulan Julai 2007 iaitu ketika bulan pertama aku menjejakkan kaki di sekolah ini, banjir kilat berlaku selepas hujan lebat beberapa jam.Terkejut besar aku apabila sampai ke sekolah keesokan harinya. Kawasan sekolah dipenuhi lumpur tebal dan fenomena ini rupa-rupanya berlaku beberapa kali setiap tahun. Banjir membawa kemudaratan kerana bukan sahaja murid-murid tidak dapat belajar dan kakitangan sekolah tidak dapat bertugas dengan selesa, banjir juga merosakkan harta benda.Mengikut maklumat yang aku terima,semasa banjir beberapa tahun yang lalu, banyak peralatan termasuk CPU komputer telah musnah.Aku tunggu juga kalau-kalau ada ikan besar yang tersadai tapi tak pernah pula aku terjumpa. He! He!.Akhir-akhir ini masalah ini dapat dikurangkan apabila sungai berhampiran sekolah dikorek dan diperdalam. Hendak-hendaknya pada tahun ini dan tahun-tahun akan datang, tiada lagi banjir kilat yang menyusahkan ini bertandang lagi ke sekolah ini. Kita sama-sama tunggu!

No comments: