Thursday, May 22, 2008

Bukan Salah Konfigurasi .....


Pada pagi Khamis, 22/05/2008, aku dengan bantuan Abang Yusoff telah membuat konfigurasi dan talaan talian internet pada beberapa buah komputer yang telah dipastikan dalam keadaan baik ( selepas beberapa lama membetulkan sambungan papan kekunci dan tetikusnya ). Aku yang bersemangat untuk melihat seberapa banyak komputer yang boleh mendapat liputan internet telah membuat konfigurasi. Berpeluh-peluh aku membuatnya tetapi liputan internet masih tidak dapat lagi. Berpuluh-puluh kali semakan dibuat dan aku memang yakin sambungan dan konfigurasi yang aku buat tepat. Aduh, apa pula sebabnya? Bermacam-macam cara aku lakukan tetapi masih gagal. Akhirnya aku menelefon wakil GITN iaitu Encik Fuad dan bertanyakan pendapatnya. Beliau telah bertanyakan tentang cara sambungan dan konfigurasi yang aku buat dan aku menjelaskannya. Beliau menyatakan tidak ada masalah dengan apa yang aku buat. Beliau pun hairan kenapa liputan internet tidak diperoleh. Akhirnya terlintas di hatiku untuk membuat semakan terhadap kabel berwarna kuning yang menghubungkan Port Switch dengan Router. Ceh, rupa-rupanya benda yang menyebabkan aku berpeluh-peluh lebih sejam hanyalah kerana bahagian penyambung kabel senget dan sambungan tidak stabil! Memang menguji kesabaran. Selepas kabel tersebut dibuat sambungan semula, segala-galanya selesai. Rasa-rasanya mahu sahaja aku membakar kabel tersebut. Heh! Heh! Pada kesempatan ini aku juga ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menghulurkan bantuan

No comments: